W salonach na klientów czeka trzecia generacja Seata Leona. Leon to wersja hatchback modelu Toledo (w tym przypadku IV generacji). Najnowszy Seat Leon to niemalże bliźniak Volkswagena Golfa VII. Auta są niemal identyczne pod względem konstrukcji i wyposażenia (co oczywiste, Golf jest wyposażony lepiej) a różnią się jedynie wyglądem zewnętrznym. Leon przypadnie do gustu tym, którzy cenią w samochodzie atrakcyjny, sportowy wygląd i dla których Golf będzie zbytnio zachowawczy.
Leon kontra Golf
Dlaczego Leon jest słabiej wyposażony niż Golf? Pewnie dlatego, żeby nie robił konkurencji flagowemu dziecku koncernu produkującemu samochody dla ludu. Dlaczego jest ciekawszy wizualnie od Golfa? Pewnie dlatego, że klienci przyzwyczaili się do „ustatkowanego” wyglądu Golfa, gdzie pomimo wprowadzania kolejnych generacji, nie ma miejsca na wielkie stylistyczne rewolucje. Podobało się i linia, przyjęta przez projektantów zakładu, została uznana przez społeczeństwo za w pełni słuszną z potrzebami.
W Leonie najwięcej uwagi przyciągają reflektory, zarówno przednie jak i tylne. Trudno jednak doszukiwać się tu oryginalności na siłę, auto aż tak bardzo nie odbiega wyglądem od swoich niemieckich braci. Sylwetka jest zgrabna, ale nie ma tu żadnych fajerwerków, super śmiałych linii czy jakichś rewolucji.
Seat Leon III jest także blisko spokrewniony z takimi modelami jak Skoda Rapid, Octavia III czy Audi A3 III. Wszystkie te auta wykorzystują płytę podłogową MQB.
Seat Leon III – nadwozie, gwarancja, dane techniczne
Klienci mogą liczyć na gwarancję, która wynosi dwa lata na części mechanicznie, trzy lata na lakier i dwanaście lat na perforację. Jaka jest różnica w cenie? Za najtańszego Leona trzeba zapłacić ok. 51 tys. zł. To o około dziesięć tysięcy złotych mniej niż za najtańszego Golfa.
Seat Leon III generacji dostępny jest w trzech wersjach nadwozia: jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback lub jako kombi (wersję oznaczono ST). Kombi jest dłuższe od hatchbacka o 260mm a jego bagażnik ma 587 litrów pojemności. W trzydrzwiowym hatchbacku bagażnik ma 380 l pojemności.
Zawieszenie w Seacie Leonie wykorzystuje kolumny McPhersona z wahaczem poprzecznym z przodu oraz belkę skrętną z wahaczami wleczonymi z tyłu. W wersjach z silnikami o mocy 180 i 184KM z tyłu auta stosowane jest zawieszenie wielowahaczowe.
Seat Leon jako jeden z pierwszych w klasie aut kompaktowych oferuje możliwość wyposażenia samochodu w przednie reflektory całkowicie wykonane w technologii LED. Do tej pory to rozwiązanie było stosowane w autach z wyższych klas niż kompakt.
Leon trzeciej generacji może pochwalić się doskonałym poziomem bezpieczeństwa – w testach Euro NCAP auto uzyskało maksymalny wynik pięciu gwiazdek.
Seat Leon III – silniki
Najnowsza generacja Seata Leona może być napędzana jednym z pięciu silników benzynowych (1.2 TSI 86KM, 1.2 TSI 105KM, 1.4 TSI 122KM, 1.4 TSI 140KM i 1.8 TSI 180KM) i jednym z czterech silników wysokoprężnych (wszystkie z listwą Common Rail: 1.6 TDI 90KM, 1.6 TDI 105KM, 2.0 TDI 150KM I 2.0 TDI 184KM).
Z silnikami współpracują pięcio i sześciobiegowe skrzynie manualne oraz sześcio i siedmiobiegowe półautomatycznie skrzynie DSG.
/m/