Od kilkunastu lat w motoryzacji widoczny jest trend polegający na rozroście samochodów oferowanych w ramach jednej klasy.
Dzisiejsze auta kompaktowe(segmentu C), i to nawet wersjach hatchback, osiągnęły rozmiar o jedną, a nawet dwie klasy większy.
Prekursor kompaktów, do dziś ta klasa aut często nazywana jest właśnie klasą Golfa, w ciągu niemal czterdziestu lat, w których zaprezentowano siedem generacji, urósł w podstawowej wersji aż o 55 centymetrów. Dziś samochody mające długość, jak pierwsza generacja bestsellera z Wolfsburga, czyli 3705 mm, zaliczane byłyby do klasy miejskiej i konkurowałyby z Fiatem Pandą czy Skodą Citygo. Inne wymiary zewnętrzne, poza wysokością (współczesne auta są wyższe od tych sprzed lat średnio o kilkanaście centymetrów), także nakazywałoby pierwszą generację Golfa nazwać maluchem.
Mitsubishi Colt — zwrot o 360 stopni
Nie wszystkie generacje samochodów występujących pod tą samą nazwą, jak wspominany Golf, przez cały swój żywot należały do tej samej klasy. Ciekawym przykładem jest Mitsubishi Colt, którego obecna, szósta generacja zaliczana jest do segmentu B, podobnie jak i pierwsza — obecna na rynku w latach 1978-1984. Generacje od drugiej do piątej zaś zaliczano do kompaktów. Przykład niewielkiego i dość popularnego od lat Mitsubishi jest wart, aby poświęcić mu więcej uwagi, także dlatego, aby pokazać, jak przez lata zmieniały się nie tylko wymiary samochodów zaliczanych do jednej klasy, ale również o jakiej wielkości silniki były w nich montowane.
Pierwsza generacja (1978-1984) zaliczana do segmentu B mierzyła 3790x1585x1345x2300 (2380) mm — długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi (w nawiasie wersja 4- i 5- drzwiowa), motor podstawowy 1,2 l.
Druga odsłona (1984-1988), już kompakt, legitymowała się następującymi wymiarami: 3965x1620x1360x2380 mm, podstawowy silnik miał pojemność także 1,2 l.
Trzecia, swego czasu popularna na krajowych drogach, niemal nie zmieniła swych rozmiarów: 3950x1670x1380x2385 mm, motor bazowy 1,3 l.
Colt czwartej generacji (1992-1995) wciąż był zaliczany do kompaktów, ale należał do najmniejszych aut w klasie. Jego wymiary w mm: 1955x1680x1365x2440, podstawowa jednostka napędowa o pojemności 1,3 l.
Piąta odsłona z lat 1995-2003 (wymiary w mm: 3880x1680x1365x2415), motor podstawowy 1,3 l. Generację tę zaliczano początkowo do klasy C, choć potem wielu ze specjalistów pozycjonowało małe Mitsubishi klasę niżej. Gdy w 2003 roku do sprzedaży weszła obecna, kończąca już rynkowy żywot generacja, to nie było wątpliwości. Colt znowu stał się miejskim samochodem. Świadczyły o tym zarówno wymiary: 3810(3870)x1690x1453(1550)x2500 (w nawiasie dane wersji 5-dzrwiowej), jak i podstawowy silnik o niewielkiej pojemności 1,1 litra.
Skąd ta zmiana?
Patrząc na przemiany, jakie przez dekady przechodził Colt, warto zastanowić się nad ich przyczyną. Rzadko zdarza się, aby samochód sprzedawany pod tą samą nazwą, wraz ze zamianą generacji zmieniał także swoje miejsce na rynku. Mitsubishi mogło przecież wprowadzić auto klasy B pod inną nazwą, zostawiając znaną na rynku nazwę w klasie C. Nazwa „Colt” mogła też zniknąć całkowicie. Jednak specjaliści do marketingu z japońskiej firmy postanowili inaczej. I tak obecnie auta kompaktowe reprezentuje Lancer, który na początku był 4-drzwiowym wariantem Colta, zaś segment B to model kojarzący się z typem broni rodem z westernów. A czy jest to dobre rozwiązanie? O tym pewnie wiedzą księgowi i zarządcy japońskiej marki. Rynek zaakceptował obie nazwy i dziś już nie zdarzają się pomyłki w klasyfikacji Colta do któregoś z segmentów.