Zapowiadany, a przez wielu oczekiwany, debiut giełdowy prywatnych stacji paliw HUZAR powoli staje się faktem. .Nowa strategia firmy, ogłoszona 3 miesiące temu zakłada obecność firmy na giełdzie papierów wartościowych.
Niewątpliwie emisja akcji HUZAR umocni pozycję przedsiębiorstwa na rynku paliw w Polsce i, co więcej, może przewartościować i zmienić układ sił na tymże rynku.
Rynek paliw, jak każda gałąź gospodarki i handlu ma przedstawicieli, którzy odgrywają na nim największą rolę. Oczywiście należałoby tu wymienić wszystkich poważnych graczy reprezentujących stacje sieciowe. Przecież każdy z nas je zna, w każdym nawet niewielkim miasteczku spotkać możemy kilka stacji danego dystrybutora, a jadąc autostradą możemy wybrać sobie gdzie i u kogo zatankujemy.
Trudno oprzeć się wrażeniu, że „sieciówki” chcą opanować rynek kompletnie. Liczne programy punktowe i lojalnościowe przyciągają istniejących i potencjalnych klientów, którzy najczęściej dzięki temu pozostają wierni wybranej sieci. Jak zatem odnieść zwycięstwo w tej nierównej wydawałoby się, walce?
Odpowiedź na to pytanie ma nowa inicjatywa HUZAR. Sieci koncernowe budują swoją pozycję latami, łącząc się, wykorzystując mechanizmy franczyzowe, przejmując stacje konkurencji. Wiele koncernów, myśląc o własnej ekspansji przejmuje inne stacje i brandy. Wówczas jedna decyzja na szczeblu centralnym w połączeniu z transakcją finansową zwiększa znacząco udział danego koncernu w rynku. Może to być kilkanaście, a w skrajnych przypadkach nawet kilkadziesiąt stacji, które z dnia na dzień zmieniają właściciela umacniając pozycję dużych graczy. Nie da się ukryć, że rynek paliwowy jest doskonałym biznesem, z którego korzyści chcą czerpać nieliczni, dominując, a czasami wręcz monopolizując pewne obszary.
Jak wiadomo, pozycję danego przedsiębiorstwa determinuje jego obecność na giełdzie papierów wartościowych. Również stacje paliw HUZAR będą już wkrótce obecne w tych najbardziej prestiżowych notowaniach. Jest to sygnał dla całego środowiska paliwowego, że na polskim rynku paliw nowy gracz zamierza nie tylko zwiększyć swoją obecność, ale także rolę jaką do tej pory odgrywał.
Chęć zaistnienia na giełdzie nie jest tylko wynikiem podniesienie własnej renomy. Jest to poniekąd konieczność, gdyż stacje HUZAR zyskują coraz mocniejszą pozycję, a dzięki ciekawemu i unikalnemu programowi zrzeszającemu prywatnych właścicieli stacji paliw w Polsce pod jednym brandem, mogą stać się jedną z topowych marek na naszym rynku paliwowym. Dowodem jest ciągle rosnąca liczba stacji paliw, które chcą przystąpić do programu współpracy HUZAR. Więcej na jego temat można dowiedzieć się ze strony www.huzar.eu. Co w takim razie skłania prywatne stacje paliw do współpracy z HUZAR? Przyjrzyjmy się temu dokładniej.
Po pierwsze, zachowanie niezależności i suwerenności w prowadzeniu własnej firmy. HUZAR nie narzuca nikomu biznes planów czy strategii rozwojowych, ani planów sprzedaży. HUZAR nie pobiera opłat za bycie częścią organizacji, zatem nie jest to w żadnym stopniu sieć franczyzowa. W grupie HUZAR to właściciel zachowuje własną odrębność w stopniu dla niego koniecznym. Sam decyduje o godzinach otwarcia czy sposobach obsługi klienta.
Po drugie, niezbędne wsparcie w każdym z obszarów działania stacji. Choć każdy właściciel ma całkowitą niezależność w zarządzaniu stacją, HUZAR zapewnia wszystkie elementy identyfikacji wizualnej marki, szkolenia dla pracowników oraz propozycje rozwoju stacji. Ze wsparcia można oczywiście korzystać w wybranym wymiarze, bo to w końcu właściciel prowadzi swoja stację tak jak chce.
Po trzecie, wspólna polityka zakupu paliw. Dziś paliwo jest podstawowym towarem, a konkurencyjność oferty jest tym, co decyduje o ostatecznym sukcesie lub jego braku. HUZAR zrzesza wszystkich właścicieli stacji wewnątrz grupy, między innymi po to, aby wypracować wspólną politykę w zakresie cen. Przecież razem można wygrać więcej, w myśl przyjętej zasady, że stacje nie konkurują między sobą, a konkurują o rynek.
Po czwarte, wsparcie marketingowe i infrastrukturalne, wraz z programami lojalnościowymi, często niemożliwe do osiągnięcia we własnym zakresie. Od pylonów przez ulotki, aż po stroje, HUZAR wspiera zrzeszonych w grupie właścicieli w działaniach sprzedażowych.
Po piąte, pomoc w rozwoju usług wielobranżowych i obiektów wielofunkcyjnych. Sama sprzedaż paliwa jest tylko jednym z przychodów stacji paliw. Nowoczesny kierowca wykorzystuje stacje paliw do kupna posiłków, kaw, uzupełnienia oleju, zatem im większa dostępność tego typu usług na stacjach paliw lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, tym większe dochody i silniejsza pozycja danej stacji paliw w okolicy, a w konsekwencji na rynku.
Jak widać kierownictwo PSP HUZAR przykłada wielką wagę do jakości współpracy oraz oferowanych usług. Takie podejście biznesowe gwarantuje budowę sieci, w której wszystkie nadrzędne wartości zostaną zachowane, a wspólna praca nad rozwojem marki doprowadzi w konsekwencji do niewątpliwego sukcesu.
Pierwszym z nich jest właśnie niechybny debiut PSP HUZAR na giełdzie, kolejnym będzie umacnianie tam jego pozycji. Z pewnością uda się to siłami wszystkich właścicieli stacji zainteresowanych rozwojem własnego biznesu. Warto z tego skorzystać, bo samemu trudno jest to wszystko zbudować.