Do momentu pojawienie się nowej Cromy wszystko było proste. Minivany wyglądały jak minivany, kombi wyglądały jak kombi. Minęło już kilka lat od kiedy Croma zburzyła ten układ. Pisząc o tym modelu nie można nie sięgnąć do historii tego modelu.
W pierwszej odsłonie Croma (po włosku „ósemka”) była produkowana w latach 1985 – 1996.

Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie, w którym pod maską pracował diesel z bezpośrednim wtryskiem (rok 1986). Po kilku latach przerwy, w 2005 roku Croma powróciła w zupełnie nowej odsłonie.

Zbudowana na płycie podłogowej Opla Signum jest jedną z najbardziej nietypowych limuzyn na rynku. W ciekawy i proporcjonalny sposób łączy w sobie elementy i zalety samochodów kombi i MPV segmentu D. Ale po kolei. Postanowiliśmy sprawdzić jak radzi sobie na naszych drogach Fiat Croma z 150- konnym silnikiem 1,9 Multijet. Fiat Croma już od 29 000 zł

Bryła samochodu, tak samo jak w przypadku pierwszej odsłony została zaprojektowana przez Giorgio Giugiaro. Jednak pomimo swoich włoskich korzeni Croma jest pozbawiona tego do czego przyzwyczaił nas Fiat.

Samochód jest stonowany, przewidywalny – jednym słowem trochę niemiecki, a można by się pokusić o stwierdzenie że nawet miejscami (przede wszystkim z przodu) szwedzki. Samochód ma 4,75 m długości, 1,77 szerokości i 1,59 wysokości.

Te proporcje wymuszają na nim niejako wygląd z lekka nadmuchanego kombi, co zapowiada przestronne wnętrze. Ilość miejsca jakie oferuje Fiat Croma, zarówno dla kierowcy jak i – co nie zawsze się zdarza – dla pasażerów jest wprost zadziwiająca.

Wysoka pozycja za kierownicą i przestrzeń, której nie powstydził by się niejeden mini van połączone są z dynamiką konwencjonalnego kombi.

W tym aucie naprawdę można bez trudu usiąść za wysokim, dobrze zbudowanym kierowcą. I nie trzeba przy tym mieć 160 cm w kapeluszu i zaawansowanej niedowagi! Wnętrze samochodu jest uporządkowane, przewidywalne i klasyczne.

Oparcia tylnych foteli opuszczane są w proporcji 40:60, co zwiększa przestrzeń bagażową Cromy z 500 do 1.610 litrów, liczone po dach z uwzględnieniem schowka w podłodze.

Ten ostatni dobrze sprawdza się jako szuflada na płaskie rzeczy. Bagażnik jest też wyposażony w boczne otwarte kieszenie na reklamówki, uszy do montażu siatki przytrzymującej drobiazgi. Podsumowując, bagażnik na pewno usatysfakcjonuje podróżującą rodzinę. Tak więc: Fiat Croma jest trochę włoski, trochę niemiecki – ale na pewno bardzo uniwersalny.

Wersja Cena (zł) 1.8 16v 140 KM Dynamic 88 990   1.9 Multijet 120 KM Dynamic 96 990   1.9 Multijet 16v 150 KM Dynamic 104 990   1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion 109 990   1.9 Multijet 16v 150 KM Emotion Aut. z DPF 116 990

 

 

KA