Kia Ceed to jeden z największych przebojów koreańskiego koncernu, który podbił europejski rynek. Auto jest bliźniakiem Hyundaia I30, ale nie da się ukryć – wygląda od niego o wiele lepiej.

Na rynku dostępne są trzydrzwiowe hatchbacki, pięciodrzwiowe hatchbacki oraz kombi (to ostatnie auto używane jest także przez Policję).

Kia Ceed zadebiutowała w 2007 roku, w 2009 roku odświeżono wygląd wersji pięciodrzwiowej i kombi, a rok później trzydrzwiowej. W 2012 w sprzedaży pojawiła się druga generacja Kii Ceed.

Trzydrzwiowy pro’ceed to auto raczej dla młodego człowieka czy singla, jako rodzinne auto lepiej sprawdzą się odmiany pięciodrzwiowa i kombi. Kia Ceed ma bardzo ciekawą stylistykę, która sprawia, że auto szybko się nie znudzi pod względem wizualnym.

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed –  na naszym rynku

Kia Ceed na rynku dostępne jest od sześciu lat (Kia sprzedawana była z siedmioletnią gwarancją), zatem za rok, po jej upływie, można spodziewać się znacznej ilości tych aut z rocznika 2007, które będą dostępne w ogłoszeniach o sprzedaży. Obecnie za taki samochód trzeba zapłacić od 17 do 20 tysięcy złotych.

Kia Ceed mogła być wyposażona w silniki: benzynowy 1.4l (90KM), benzynowy 1.4l (109KM), benzynowy 1.6l (126KM), benzynowy 2.0l (143KM), wysokoprężny 1.6 CRDI (90KM),
wysokoprężny 1.6 CRDI (115KM) i wysokoprężny 2.0 CRDI (140KM).

Silniki 1.4l z rozrządem na łańcuchu spalają średnio od 5.8 l w słabszej wersji do 6.5 l w mocniejszej na 100km. W przypadku 1.6, zużycie paliwa przekracza już 7 litrów na setkę. Dwulitrowy benzyniak potrzebuje prawie osiem i pół litra.

portal motoryzacyjny, kia ceed, awarie

Kia ProCeed

Silniki wysokoprężne 1.6 CRDI zadowalają się średnio pięcioma litrami paliwa na sto kilometrów, a dwulitrowy diesel potrzebuje niecałe sześć litrów paliwa. Tutaj jednak trzeba liczyć się z awariami osprzętu i sporymi kosztami, jakie trzeba będzie pokryć.

Wtryskiwacze to wydatek od 1300 zł wzwyż, za turbosprężarkę trzeba będzie zapłacić minimum dwa tysiące złotych, W przypadku dwulitrowego CRDI trzeba się jeszcze liczyć z koniecznością wymiany koła dwumasowego.

Kia Ceed Kombi

Kia Ceed Kombi

Kia Ceed awarie

Czy użytkownicy Kii Ceed zauważyli w czasie sześciu lat jakieś typowe problemy z tym samochodem?

Warto uważać na auta poflotowe – Kia Ceed często była używana jako samochód służbowy. Takie auta będą mocno wyeksploatowane.

Kia Ceed Kombi

Kia Ceed Kombi

Zawieszenie, eksploatowane na polskich drogach, wymaga częstej wymiany elementów metalowo gumowych (najtańsze tuleje wahacza można kupić za ok. 20zł). Może dojść też do konieczności wymiany łącznika stabilizatora, który można kupić już za ok. 50 zł.

Na pokrywie bagażnika auta pojawiają się oznaki korozji. Kolejnym miejscem, na którym można znaleźć wykwity rudej są łączenia blach.

W autach z pierwszych lat produkcji z kolei zauważono łuszczenie się lakieru.

Właściciele Kii ceed narzekali także na łatwe do zarysowania plastiki we wnętrzu auta. Sporadycznie silniki i skrzynie biegów cierpiały na wycieki oleju. Producent zastosował także niskiej jakości uszczelki w drzwiach – dość szybko ulegały one zużyciu.

Czasami w autach ze sporym przebiegiem wymiany może wymagać także sprzęgło, czasami także osłony przegubów.

Kia Ceed sprawuje się naprawdę nieźle i jest ciekawą alternatywą dla samochodów niemieckich i japońskich. Części nie są przesadnie drogie.

Kia Ceed

Kia Ceed

Kia Ceed ma się całkiem nieżle

Jak widać nie sprawdziły się przewidywania „fachowców”, którzy krakali, że auto z siedmioletnią gwarancją po jej upływie się… rozpadnie. Na razie nic na to nie wskazuje. Ceed ma się całkiem dobrze.

/ml/