Zimowe mrozy niepokoją wielu kierowców, szczególnie gdy wsiadają rano do oblodzonego auta. Co zrobić, aby akumulator nie odmówił nam posłuszeństwa w trudnych dla niego warunkach?
Temperatury poniżej zera negatywnie wpływają na ilość energii zgromadzonej w akumulatorze. Gdy nie korzystamy z pojazdu przez dłuższy czas, warto wyciągnąć akumulator i zabezpieczyć go przed zimnem – wstawiając w suche, ciepłe miejsce (od 5 st. C do 20 st. C) – a także ochronić go przed kurzem.
Co jednak zrobić, gdy regularnie korzystamy z pojazdu? Prezentujemy kilka wskazówek, które mogą pomóc zapobiec niepożądanym sytuacjom.
- Zadbaj o to, aby akumulator miał prawidłowe napięcie spoczynkowe i odpowiednią gęstość elektrolitu, która jest miernikiem stanu naładowania akumulatora. Jeżeli akumulator posiada napięcie spoczynkowe poniżej 12,50 V, należy go doładować z zewnętrznego źródła prądu – prostownika (wg instrukcji ładowania).
- Pamiętaj, że wraz ze spadkiem temperatury otoczenia obniża się pojemność elektryczna i zdolność rozruchowa akumulatora, co ilustruje poniższa tabela.
Przedstawia się to w przybliżeniu następująco: | |
pojemność | temperatura |
100% | + 25oC |
80% | 0o C |
70% | – 10oC |
60% | – 25oC |
UWAGA: Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą proporcjonalnie mniejsze.
III. Miej na uwadze, że sprawny akumulator także może zawieść, jeśli stan techniczny silnika lub osprzętu utrudnia rozruch. Dbajmy zatem o dobry stan świecy zapłonowej lub żarowej w dieslach, dobrą jakość przewodów zapłonowych w silnikach iskrowych, sprawny rozrusznik, sprawny układ zasilania paliwem oraz odpowiedni olej silnikowy.
- Bardzo ważne jest właściwe dobranie akumulatora. Dobrze dobrany akumulator będzie nam dłużej służył i dostarczy odpowiednią ilość energii podczas eksploatacji. Dlatego też należy zwrócić uwagę na prąd rozruchu, pojemność i napięcie akumulatora. Informacje na ten temat znajdziemy w książce obsługi pojazdu.
- Aby akumulator był sprawny, należy regularnie sprawdzać jego stan. Bieguny akumulatora i zaciski powinny być czyste, bez śladów korozji – należy je smarować wazeliną techniczną, która poprawia przewodzenie, bo chroni m.in. przed wilgocią.
red