Oleje półsyntetyczne są jednymi z najczęściej używanych przez Polaków. Stanowią one dobrą i tańszą alternatywę dla olejów syntetycznych i bardzo dobrze sprawują się w autach starszych o nieco większym przebiegu lub klasykach, przez co bardzo chętnie są wybierane właśnie przez polskich kierowców, którzy posiadają jedne z najstarszych aut w Europie.
Oleje półsyntetyczne – znaczenie i specyfika
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w całym samochodzie. Naturalnie każdy z nich jest istotny dla odpowiedniej pracy komponentów, lecz to niewłaściwy stan ilościowy lub jakościowy oleju może narazić nas na jedne z największych strat. Zapewnia on smarowanie części silnika, które są w stałym ruchu, przez co gdy odpowiedniego środka zabraknie są one narażone na tak zwane zatarcie silnika, a to może oznaczać już konieczność wykonania bardzo kosztownego remontu jednostki napędowej lub nawet jej całkowitej wymiany.
Oleje półsyntetyczne to jeden z trzech głównych rodzajów olejów silnikowych. Składa się on jak wskazuje nazwa zarówno z produktów destylacji ropy naftowej, jak i baz syntetycznych, które tworzą zazwyczaj do 30% składu oleju. Dzięki zawartości syntetycznych środków oleje tego typu, które nazywa się czasem semi-syntetycznymi gwarantują ochronę lepszą niż oleje mineralne. Przegrywają jednak ze środkami syntetycznymi. Konkurować z nimi mogą jednak dzięki bardziej atrakcyjnej cenie.
Olej półsyntetyczny – na co zwracać uwagę przy wyborze i jak często wymieniać?
Dobór odpowiedniego specyfiku to naturalnie bardzo istotna rzecz. Stawiając na olej wysokiej jakości mamy gwarancję tego, że zapewni odpowiednie właściwości smarujące na dłużej i pozwoli utrzymać jednostkę napędową w dobrej kondycji. Oleje półsyntetyczne oferują zarówno producenci budżetowi, jak i giganci w tym zakresie tacy jak Elf, Mobil 1, Castrol czy też Shell. Różnią się one naturalnie ceną, lecz wybór preparatu o wyższej jakości to inwestycja w dłuższe życie silnika, a to jest bardzo istotne, gdy posiadamy samochód o nieco większym przebiegu, w którym najczęściej zalecane są właśnie oleje półsyntetyczne.
Przy zmianie oleju bardzo ważne jest by pozostać przy specyfiku o tej samej lepkości. Najczęściej wykorzystywane oleje półsyntetyczne to między innymi 10W30, czy też 10W40. Bardzo ważne jest, by zmieniać olej jedynie na taki o wyższej klasie lepkości, lecz najlepiej nie dokonywać tego wcale. Ważny jest również okres pomiędzy zmianami. Najczęściej powinien on wynosić od 10 do 15 tysięcy kilometrów. W ten sposób można mieć pewność o dobrym stanie oleju. Jeśli nie jeździmy aż tyle wymiana powinna odbywać się co rok.
Artykuł sponsorowany