Czy zastanawialiśmy się kiedyś co oznacza skrót TPMS i co system ten ułatwia nam podczas prowadzenia samochodu? Otóż chodzi tutaj o czujniki ciśnienia w oponach, które umieszczone są w kołach. Za ich pomocą komputer może stale sprawdzać czy w oponach jest prawidłowa ilość powietrza, co ma niebagatelne znaczenie dla bezpiecznej jazdy. System TPMS montowane są w znakomitej większości współcześnie produkowanych i sprzedawanych aut. Dowiedzmy się jak działają, jakie mogą wyświetlać komunikaty dla kierowcy oraz jakie mogą być ich awarie.
Jak działa system czujników ciśnienia w ogumieniu?
Zacznijmy od sprawdzenia w jaki sposób cały ten system funkcjonuje. Otóż działa on na zasadzie radiowego połączenia modułów umieszczonych w każdym kole z komputerem pojazdu. Moduły w kołach zasilane są z niewielkich akumulatorów, które są z nimi zintegrowane. Nie ma niestety możliwości odprowadzenia bezpośrednio w to miejsce napięcia pokładowego. Stąd elementy systemu TPMS muszą być regularnie wymieniane, w momencie gdy wewnętrzny akumulator ulegnie rozładowaniu. Nie jest to jednak problemem, ponieważ wymianę można przeprowadzić podczas każdej wizyty na wulkanizacji, które i tak musimy składać dwa razy do roku. Komputer pojazdu odczytuje wskazania z czujników w kołach i podaje nam je na wyświetlaczu deski rozdzielczej. Gdy w którejś oponie ciśnienie spadnie, otrzymujemy komunikat oraz zapala się stosowna żółta lub pomarańczowa kontrolka. Nie oznacza to, że system TPMS nie funkcjonuje prawidłowo, potrzebne jest tylko uzupełnienie powietrza, które możemy dokonać na większości stacji benzynowych, za pomocą kompresora.
Potencjalne awarie systemu i ich objawy
Może zdarzyć się, że instalacja ulegnie jakiejś awarii. Zazwyczaj obejmuje ona jeden z czujników, który przestaje wysyłać swoje sygnały. Może by to spowodowane uszkodzeniem mechanicznym, na przykład najechaniem kołem na krawężnik ze zbyt dużą prędkością. Elementy systemu TPMS stają się jednak coraz bardziej wytrzymałe, więc awarie tego typu nie będą zdarzać się często. Zwykle natomiast złe działanie powoduje rozładowanie się akumulatora w jednym z czujników. Zanim jednak to się stanie, powinniśmy otrzymać na desce rozdzielczej odpowiedni komunikat, informujący nas o konieczności wymiany jednego z czujników, ze wskazaniem na konkretne koło. Wystarczy zakupić nowy podzespół i zlecić jego wymianę u wulkanizatora, zwłaszcza gdy zbliża się nam termin wymiany opon. Systemy TPMS mogą również ulec usterce polegającej na rozkodowaniu się położenia czujników. Wtedy należy dokonać tzw. przyuczenia, stosując do tego odpowiedni komputer diagnostyczny.
Artykuł sponsorowany