Instalacje gazowe, które są najczęściej stosowane w silnikach wysokoprężnych, pod względem ilości elementów w nieznaczny sposób różnią się od swoich odpowiedników dedykowanych motorom benzynowym. W skład zestawu wchodzi jednostka sterująca, zestaw czujników, wtryskiwacze i zbiornik LPG.
Szczególnie duże znaczenie ma obecność czujników. To za ich pomocą instalacja zbiera informacje dotyczące temperatury pracy jednostki czy jej obciążenia i określa wielkość zastosowanej dawki paliwa.
trzy typy instalacji dla diesla
W przypadku diesli zastosowanie instalacji gazowej wcale nie oznacza, że motor będzie pracował wyłącznie na zasilaniu LPG. Oczywiście istnieje taka możliwość, jednak nikt z niej nie korzysta. Czemu?
Otóż przed montażem elementów instalacji mono fuel konieczna byłaby zasadnicza modyfikacja konstrukcji silnika. To z kolei oznaczałoby nieuzasadnienie wysokie koszty i w ostatecznym rozrachunku okazałoby się całkowicie nieopłacalne.
Instalacje typu dual fuel wymagają wgrania nowego oprogramowania do komputera sterującego pracą jednostki napędowej, a ponadto są stosunkowo skomplikowane. W tym przypadku do komory spalania wtryskiwany jest i olej napędowy, i gaz. Ropa stanowiąca od 5 do 30 procent objętości mieszanki paliwowej jest potrzebna wyłącznie do zainicjowania procesu spalania. Resztę stanowi dużo tańsze LPG.
O ile z uwagi na nadmierne koszty montażu instalacje mono i dual nigdy nie zdobędą popularności, o tyle dużo tańszym i zazwyczaj stosowanym rozwiązaniem są układy o nazwie diesel gaz. W ich przypadku rozruch motoru odbywa się w stu procentach na oleju napędowym, a w trakcie pracy do komory spalania trafia mieszanka ropy i gazu.
Czym ten układ różni się od dual fuel? Odwróconą proporcją. Ponieważ gaz stanowi maksymalnie 30 procent mieszanki paliwowej, jednostka napędowa nie wymaga żadnej zasadniczej modyfikacji.
Zalet stosowania LPG w silniku diesla jest kilka. W pierwszej kolejności ucieszą się ekolodzy! Dodatek gazu sprawia, że paliwo jest wypalane niemalże w sposób pełny. O ile nawet w nowoczesnym dieslu do układu wydechowego trafia nawet 15 procent niespożytkowanej mieszanki, o tyle po zastosowaniu LPG odsetek maleje do zaledwie 5 procent.
Większa efektywność procesu spalania przekłada się na mniejszą emisję szkodliwych związków i decyduje o odkładaniu się w silniku mniejszej warstwy nagaru.
http://moto.onet.pl