Przejechanie jak największej liczby kilometrów na niewymienianym oleju nie jest rekordem, który posłuży naszemu silnikowi.
Producenci aut wskazują szacunkowy przebieg, po którym należy wymienić olej, jednak jeżeli zależy nam na tym, żeby mechanizm pracował bez zastrzeżeń można ten czas nieco skrócić.
Pamiętajmy o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju – co najmniej raz na
miesiąc.
Podstawą pielęgnacji silnika jest przede wszystkim regularna wymiana oleju – cena tego typu usługi w profesjonalnych punktach serwisowych wynosi 20-30 złotych natomiast naprawa zatartego silnika to znacznie poważniejsza inwestycja wahająca się w granicach od kilkuset do kilku tysięcy
złotych.
Ponadto pamiętajmy, że olej zużywa się znacznie szybciej, gdy silnik jest uruchamiany często na krótki czas – czyli w warunkach miejskich. Ponieważ w momencie uruchamiania silnik jest zimny następuje bardzo krótki czas jego pracy bez smarowania, co niestety prowadzi do szybszego
zużywania się jego części. Silniki najefektywniej pracują w ustalonej temperaturze, na długich trasach.
Kiedy wymieniać filtr i olej silnikowy
Dmuchajmy na zimne i odwiedzajmy mechanika co 10-15 tys. km. Szczególnie, gdy używamy auta wyłącznie do pokonywania krótkich dystansów po mieście lub nasz samochód jest wyposażony w wymagającą lepszego smarowania turbosprężarkę. W przypadku zasilania LPGeksploatacja oleju
musi być jeszcze krótsza (nawet o 25%). Ponieważ m.in. ze względu na siarkę i wyższą temperaturę pracy silnika dodatki zawarte w oleju zużywają się znacznie szybciej.
Zalecenia producentów co do częstotliwości wymiany oleju silnikowego to często przebieg 10-20 tys. km lub 1 rok – czasem nawet 30 tys. km lub 2 lata. Warto jednak robić to częściej. Kolejną pomocą w dobraniu odpowiedniej częstotliwości wymiany mogą być wyszukiwarki olejów. Każdy olej ze względu na rodzaj i przeznaczenie ma dokładnie określoną żywotność.
Czarny olej – powód do niepokoju?
Szybkie ciemnienie oleju silnikowego świadczy o jego jakości, czyli zdolności do wyłapywania zanieczyszczeń, które następnie są zatrzymywane na filtrze. Nie jest to powód nie niepokoju, a wręcz przeciwnie. Jednak pamiętajmy, że najdrobniejsze pyłki sadzy przedostają się do silnika. Dlatego zawsze wraz z olejem wymiany wymaga również filtr. Tego typu operacja będzie nas kosztowała około 30 zł.